zondag 23 september 2007

auto's

Autorijden in Japan was een echte uitdaging. Slapende taxichauffeurs op de snelweg, Japanse automobilisten die niet aan anticiperen aan ander verkeer doen en dan natuurlijk de oude blesjes (Japanners worden uiteindelijk allemaal 105) die over de Shuto crossen met een vaartje van 25 km per uur. Meest briljante is natuurlijk de verkeerspolitie die in een undercover auto over de snelweg rijden. Volgens de regels moet verkeerspolitie ten alle tijden een helmdraden, dus ook in de undercoverauto. Niets zo geweldig als in je achteruitkijkspiegel een witte –alle auto’s in Japan zijn wit- auto zien met 4 “ruimtevaarders” erin.

In Kuala Lumpur heb je andere verkeersissues. Zo zijn er veel hobbels in de weg gemaakt, met gele strepen erop en net iets te hoog om normaal overheen te rijden. Ik weet officieel niet hoe de benzinetank van onze huurauto binnen 3 dagen lek was, maar ik kan wel iets bedenken. Een ander probleem zijn de brommerrijders die –nieuwe trend?- hun jas achterste voren hebben en als debielen links, rechts (binnenkort vast ook 1 onder) de auto door rijden. Maar het leukst vind ik nog wel de automerken. De Proton is de staatsauto, niets mis mee, al lijken ze op auto’s uit Oost-Europa voordat die tot de EU toe traden. Wat me wel verbaast is de Naza Ria (meeste expats rijden hierin), dat is namelijk een nagemaakte Kia Carnaval. Ik kan me al niet voorstellen dat mensen vrijwillig in een Kia Carnaval gaan rijden maar dat de namaak-Kia Carnaval zo’n succes is geworden, zou op zijn minst een flinke bonus moeten opleveren aan de Marketing Manager die dat voor elkaar heeft gekregen. Wij rijden er overigens nu ook in, in afwachting van onze trendy Toyota. Ik moet zeggen dat onze Naza eigenlijk best lekker rijdt en als je kunt negeren dat het officieel een Kia.

Geen opmerkingen: